×
بیتحرف ماحرف شما
x - »
| 18 شهريور 1403, 3:14 ق.ظ
0098 21 88961224

تجربه من از پیاده روی نجف تا کربلا یکی از عمیق ترین تجربه های معنوی من بود


مالخاز سونگو لاشویلی، اسقف کلیسای باپتیست انجیلی گرجستان یکی از چهره های خبرساز پیاده روی اربعین سال ۹۷ بود که باهیبت مسیحی خود با لباس مخصوص و عصای خاص اسقف ها در جاده نجف به کربلا با حضور و سخنانش در باره امام حسین (ع) نگاه هایبسیاری را به سمت خود معطوف کرد.
این کشیش گرجستانی گفت:
تجربه من از پیاده روی نجف تا کربلا یکی از عمیق ترین تجربه های معنوی منبوده است، تأثیر اربعین، معجزه آساست که جهان را به سمت بهترین راهی که می تواندبرود، می برد.
من با همین لباس در اربعین شرکت می کردم و تمامی شرکت کنندگان با من مثل خودشان برخورد می کردند و مرا می پذیرفتند. به همین دلیل است که من معتقدم اربعین، موتورتولید امید است.
مالخازافزود: در قفقاز که من در آن جا به دنیا آمده ام مرد مسنی وجود داشت که به علم ودانایی شهره بود. گروهی جمع شدند تا او را امتحان کنند. تصمیم گرفتند تا از راه فریب وارد شوند. یک گنجشک در دست شان گذاشتند و تصمیم گرفتند از او بپرسند که چه چیز در دست ماست. اگر تشخیص داد که پرنده ای در دست ماست از او بپرسیم زنده است یامرده؟ اگر درست تشخیص داد که زنده است دست شان را به هم بفشارند تا بمیرد و اگرگفت مرده است پرنده را آزاد کنند تا در هر صورت اشتباه پاسخ داده باشد. وقتی پیش آن مرد حکیم رفتند و از او پرسیدند او گفت که فکر می کنم یک پرنده باشد. وقتی ازاو پرسیدند زنده است یا مرده؟ گفت این دیگر به شما بستگی دارد!
وی در ادامه گفت: آینده این کره خاکی هم در دست ماست. می توانیم برمبنای آن الهامات و تعالیمی که از امام حسین (ع) می گیریم جهان را زنده نگه داریم.
درانجیل داستان شهیدی با عنوان قتیل الفرات وجود دارد که در کنار رود فرات شهید می شود.در کتاب مقدس اسمی از این شهید نیامده ولی اندیشمندان زیادی هستند که امام حسین(ع) را مصداق این شهید می دانند. من احساس می کنم اربعین با سنت های مسیحیت شباهت دارد و ما در مسیحیت در روز جمعه قبل از عید پاک به صلیب کشیدن حضرت مسیح را داریم و از این رو پیوندها، ارتباطات وشباهت های معنوی بین این دو را دریافتم. ازاینرو کشف نزدیک ترین ارتباطات مابین اسلام شیعه و مسیحیت برای من به معنای تکریم اربعین است. برای من عناصربسیاری در این زمینه در واقعه عاشورا و اربعین وجود داردکه یکی از آن ها وجود یک عنصر مسیحی به نام وهب در این واقعه است که در واقع شخص وهب حلقه ارتباطی بین اسلام و مسیحیت را نمایندگی می کند. مشارکت این جوان دراین واقعه تراژیک، باید اتفاق می افتاد تا امروز ما به هم نزدیک تر شویم و این برداشت و فهم من از این واقعه تاریخی است.
نکته حائز اهمیت دیگر اینکه سر مطهر امام حسین (ع) نزد یک راهب دریک کلیسا بوده و من این را بسیار پرمعنا یافتم و اینکه امام حتی پس از شهادتشان نیز باعث ایجاد مودّت و دوستی بین مسیحیان و مسلمانان گشته اند. داستان وهب وهمچنین داستان کشیش مسیحی را می توان به عنوان مبنایی برای فهم بهتر عاشورا قلمدادکرد.

برچسب ها :


نام*
ایمیل*
نظر*




نسخه قابل چاپ
کد خبر : 50037
تاریخ خبر : 1398/06/23-21:31
تاریخ به روز رسانی : 1401/08/05-17:52