این یک اشراقی است که یک بار از ارض به سماء می شود و یک بار از عرش به سماء می شود . یعنی از دو محل از ارض و عرش ، به سماء تابش پیدا می کند این نور؛ و اینها خصوصیت این نور است . نوری ساطع از دانشی که او از اوصاف آن بود. بعد ما خیلی ساده و ابتدایی می خواهیم این نور را و این حقیقت نوری را و اشراقات آن را محدود کنیم به یک فضای کلامی صِرف در یک خطبه و این خطبه را خیلی ابتدایی با اصطلاحات معمولی شرح کنیم ، این نشان می دهد که ما تا کجا فاصله گرفته ایم از آن حقیقت نوری وجود مقدس حضرت زهرا سلام الله علیها ، لذا برای جبران این قضیه باید برگشت به همان وجود دو وجهی . یعنی آن دوگانه بودن را و آن مقام نورانیّت حضرت زهرا سلام الله علیها را مد نظر قرار بدهیم در تفاسیر ، شروح و مفاهیم خطبه ی ایشان .
درخشش وجود مقدس حضرت زهرا سلام الله علیها بر آسمانیان - اهمیّت ، قدرت و اشتداد نوری ِ ایشان را می رساند ، که این اشتداد تا آسمان ها می رسد وقتی که در محراب عبادت ایستاده اند ! به این اشراقات نوری در قرآن کریم هم اشاراتی داریم . بحث " جعلنا له نوراً یمشی به فی الناس " و " جعلناه نوراً نهدی به من نشاء " ، یا " یهدی الله لنوره من یشاء "، اینها مواردی است که در قرآن کریم نشان می دهد این وجود ِ تحت هدایت الهی که خود از نور عظمت الهی در آستان اسم عظیم حضرت حق آفریده شده است ، چرا این اشتداد اشراقی را دارد ؟ چون اشتدادش را در قرب تعیّن نخست و اعیان نخستین ، از خداوند می گیرد و این قدرت از قرب بر می خیزد ! - به همین خاطر است که در خصوصیات سیاسی مربوط به قدرت هم در تئوری قدرت در اسلام ، باید نگاهی اینگونه داشت . یعنی ولایت فقیه که منشاء قدرت است در اعلمیّت و فقاهت علمی و عدالت و اعتدال وجودی سر بر آستان قرب می ساید . چون ، قدرت از قرب الهی بر می خیزد و اعلم فقها و فقیه اعلم و سپس ظلّ او یعنی اهل ولایت می توانند آن اشراق را بر جامعه ی اسلامی داشته باشند و اشتدادشان هم ، اشتداد نوری ِحق باشد . کمتر از آن که می آید از شدت نور کاسته می شود ، نه این که نوری وجود ندارد بالفرض در سایر علما ، یا بعضی خواص ، یا برخی از اولیاء و صالحین و فلاسفه و متکلمین ، خیر این نیست. این اشراق وجود دارد در یک حدودی به تناسب آن قواره و استعداد وجودی افراد . امّا این اشتداد در ولایت و اهل ولایت ، بیشتر از آنهاست . در اعلمیّت، بیشتر است، در علم بیشتر است ؛ و ولایت از باب قرب ، نزدیک است چون مقام قرب انسانیِ حق است .
توضیح عکس اختصاصی: مزار و ضریح مطهر امیرالمؤمنین علیه السلام ، نجف اشرف / اربعین 1401