اگر ما از اول شروع کنیم خطبه را و همین طور بیائیم جلو ، این جا که ما هنری نکردیم در صورت تکرار و ترجمه ی صوری الفاظ که آنجا هم نیاز است اولاً به تأکیدات و ثانیاً قرائت متناسب با معنا و قرائن و ثالثاً درک شأن نزول لغات و اصطلاحات در جای درست آن - که حتی گاهی یک لغت در یک جای خطبه با جای دیگر؛ و یا یک جا لفظ یک دعای حضرت زهرا سلام الله علیها با همان لفظ در خطبه متفاوت است به لحاظ کارکرد معانی ، که این تفاوت ها در شأن نزول های شان ، در تأکیدات شان روشن می شود. لذا در تدریس خطبه با آن مفاهیم کلان در عالم و با آن جامعیّت و ارزش و آن دردانگی نباید به سادگی با مفاهیم بازی و تخیل کرد و بی رویّه ذوقیّات را وارد آن کرد - البته حالا دیگر این هم هنر است که فردی ذوقی به خرج دهد که ما معمولاً در شروح نمی بینیم که مثلاً برهان خلاّقانه ای در این زمینه گفته شده باشد . در آن صورت می گفتیم یک چیزی از برهان خود اضافه کردند - اینجاست که باید اذعان داشت که در علمایا علام ، مراجع عظام ، بزرگان تاریخ از سلسله ی علمای شیعه که نگاه می کنیم ، تنها کسی که از عهده ی این بر آمد خود امام راحل عظیم قدس سره بود . با این که ایشان مستقیماً وارد مفهوم خطبه ی حضرت زهرا نشده اند ، اما مبانی امام از باب طرح تسانخات و کیفیّات و ماهیّات خیلی کمک می کند به درک خطبه ی حضرت زهرا . یعنی باز هم هر چه می رویم سراغ نظرات دیگران که ممکن است حرف های قشنگی هم زده باشند - که تلاششان مأجور حق باشد - اما در آثارامام خصوصاً در بحث انسان کامل و در بحث تجلیّات - جایی که ما از این مبانی می خواهیم کمک بگیریم برای فهم بهتر موضوع - می بینیم که این مبانی کارساز است و مبانی امام است که دارد جواب می دهد . یعنی کسی که نزدیک تر از همه شد به متن این معارف و موضوعات و غایات ، خود امام بود بدون این که مستقیماً وارد بحث معرفت شناسی فاطمی شده باشد - به همین خاطر است که روز ولادتش هم با حضرت زهرا در یک روز در 20 جمادی الثانی است که این نسبت ها و تقارنات تصادفی نیست در عالم واقع و بیانگر آن است که این ولادت یک ولادت خاص است و یک هدف خاصی هم از وجود و ظهور او در عالم هست ؛ که مع الاسف از این نعمت هم هم دارد کفران می شود و از حقیقتش هم دارد غفلت می شود و مبانی اش هم دارد فراموش می شود . یعنی خوب نمی پردازیم به این بحث های امام . لذا اگر طرح درس فاطمی بخواهیم بدهیم ، می گوئیم اگر می خواهید فاطمه ی زهرا را بشناسید ، اهل بیت را بشناسید ، بیائید بر آثار امام کار کنید . بعد از قرآن و حدیث در آثار بزرگان هم چنان آثار امام در خشان است و ما را دلالت می کند به مفاهیم ناب حکمت فاطمی . دوره ی تقریرات امام ، بحث شرح اسفارشان ، کمک می کند به این که ما بتوانیم در دایره ی این مفاهیم تسلّط بیشتری پیدا کنیم و ورود پیدا کنیم که واقعاً باید گفت ما مدیون امام هستیم در این بحث حکمت فاطمیه ، یعنی اگر امام نبود آدم می ماند واقعاً خود چه باید بگوید؟! چون خود آن وثوق امام و وثوق معرفتی و وثوق حِکمی امام که کارکردش را در انقلاب در سطح وسیع جهانی به ما نشان داده است ، مبیّن این نکته است که در تداوم و تعمیق آن کارکرد اگر بخواهیم انقلابی در فهم آثار اهل بیت و در نشر آثار اهل بیت علیهم السلام داشته باشیم ، باید برویم سراغ آثار امام راحل عظیم قدس سره.